10-12 år
- At acceptere, at man ikke får svar på en sms indenfor 5 min.
- At acceptere, at man får "nej" til f.eks. en iPhone 6
- At turde stå ved egne holdninger og meninger, f.eks. ved ikke at være med til at mobbe, men invitere ind i fællesskabet i stedet
Primært eksempler for forældre
- Spil sammen med sit barn, så barnet lærer at være en god taber og en god vinder
- Vi forældre skal stille flere krav til vores børn og få dem til at forlige sig med, at alting ikke skal være perfekt, men godt nok
- Brug humor overfor dit barn fx ved at drille dit barn lidt med et glimt i øjet fx i forhold til påklædning
- Lad dit barn klare små konflikter på egen hånd
- Få dit barn til at komme med bud på løsninger på udfordringer
- Giv dit barn ansvarsopgaver fx lægge sengetøj på egen seng.
Primært eksempler for fagfolk
- Lærer eleverne at sige "pyt". Fx efter en elevpause hvor en gruppe af elever har haft en mindre konflikt.
- Turnusordning, som sikrer, at alle prøver det hele (praktiske opgaver). Så dem, der plejer at bide i det sure æble, ikke altid skal gøre det – psykisk/social robusthed.
- Vigtigt i forhold til frikvarterer og idræt – det er ok, at det er fysisk hårdt. Det er ok, at musklerne gør ondt, det er ok at svede – fysisk robusthed.
- Man deltager i idræt, selvom man har en lille skade. Lytter til sin krop og er med der hvor man kan. Man kan fx godt løbe/gå, selvom man har en dårlig finger.
- Træne eleverne i at give og modtage respons, både på det skriftlige- og mundtlige arbejde. At kunne bruge responsen videre frem – faglig robusthed.
Opdateret: 08-06-2017 15:03